KurssitNyt järjestää nyt koulutuksen:
Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? (90 min)
227 euroa /hlö + alv
23.11.2023, Webinaari
227 euroa /hlö + alv
23.11.2023, Webinaari
Työnantajan keinot työntekijän vahingollista sometusta vastaan
Työntekijöillä on oikeus ja toisinaan jopa velvollisuus toimia sosiaalisessa mediassa – mutta ei miten vaan. Sananvapaus ei ole rajaton, sillä esimerkiksi työntekijän lojaalisuusvelvollisuus työnantajaa kohtaan rajoittaa sitä, mitä saa julkaista.
Missä menevät hyödyllisen ja haitallisen somettamisen rajat käytännössä?
Esimerkiksi työntekijän näkemykset työyhteisöstä tai vaikkapa ajankohtaisista poliittisista kysymyksistä voivat olla ristiriidassa työnantajan tavoitteleman kuvan ja toiminnan kanssa. Entä jos jo pelkkä työntekijän somessa näkyvä vapaa-ajan vietto on uhka työnantajan maineelle?
Miten työnantaja voi puuttua työntekijän epätoivottuun somekäytökseen?
– Kuinka sen voi lopettaa ja jopa ennaltaehkäistä?
– Miten sananvastuuta voidaan toteuttaa?
– Entä muuta vastuuta omista valinnoista?
– Kuinka työntekijöiden somettamista voi laillisesti ohjata toivottuun suuntaan?
Hyöty osallistujalle
Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? -koulutuksessa saat käytännön esimerkkien kautta työkaluja siihen, kuinka työnantaja voi yhtäältä kannustaa mutta toisaalta suitsia työntekijöitä somessa.
Saat vastauksia:
– mitä työntekijä saa somettaa – mitä ei?
– mikä on aseman ja ajankohdan vaikutus?
– miten työnantaja voi ohjeistaa ja valvoa henkilöstönsä toimintaa somessa?
– kuinka epätoivottuun toimintaan voi puuttua, jos ennaltaehkäisy ei riitä?
Koulutus sisältää runsaasti sekä tuomioistuinratkaisuja että muita käytännön tapauksia.
Kenelle
Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? -koulutus on suunnattu ensisijaisesti työnantajan edustajille, kuten esihenkilöille ja johtajille sekä henkilöstöhallinnon asiantuntijoille.
– Koulutus sopii hyvin kaikille muillekin, jotka ovat kiinnostuneita sometuksen rajanvedoista: mitä pitää sallia ja mikä on kiellettyä.
– Webinaarin kohderyhmään kuuluvat niin yksityisen, julkisen kuin kolmannen sektorinkin työyhteisöt.
Kouluttaja
Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on juristi, joka on perehtynyt laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – myös itse esihenkilönä työskennellen.
Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työoikeudellisissa kysymyksissä.
Osallistujien antamaa palautetta aiemmilta kursseilta:
– ”Antaa hyvin suuntaa miten omassa organisaatiossa kannattaa edetä esim ohjeistuksien kanssa. Helposti seurattava, miellyttävä kouluttaja.”
– ”Paljon hyvää konkreettista asiaa ja esimerkkejä. Hyvää asiallista konkretiaa, ei mitään moraalisaarnaa (joka on niin yleistä nykyään), vaan asiantuntevaa koulutusta.”
– ”Sain paljon ajateltavaa someen liittyen. Kurssi oli hyvin jäsennelty ja kouluttaja erittäin ammattitaitoinen ja ulosanniltaan innostava ja miellyttävä. Koulutus oli täsmäisku vastata tarpeisiin.”
– ”Nautin kouluttajan rennosta esiintymistyylistä, mikä rentoutti myös kuulijan.”
– ”Oikein hyvä, antoi varmuutta ja tukea sille, miten olemme asioita jo hoitaneetkin. Kouluttaja oli mukaansatempaava, ei lainkaan tylsä tai uuvuttava. Aihe oli mielenkiintoinen ja koulutuskokonaisuus oli hyvä.”
– ”Ajatuksia herättävä. Paljon on organisaatiossamme tehty ko asioiden eteen mutta esim ohjeista viestiminen/niihin sitoutuminen vaatii vielä panostusta. Kokonaisuus oli mielenkiintoinen ja vahvisti ajatusta siitä, että näissä prosesseissa tulee olla huolellinen esim dokumentoinnin suhteen.”
– ”Mielenkiintoinen. Monipuoliset käytännön esimerkit. Antoi hyvin tukea juuri nyt, kun olemme päivittämässä someohjeistustamme ja tarkistamassa johtamisen käytäntöjämme. Materiaalipaketti on selvästi kohdennettu sometyökäyttäytymisestä kiinnostuneille, sen hyötyjä ja haittoja miettiville ja sitä ohjaaville.”
– ”Auttoi ajattelemaan – mitä kaikkea tähän liittyykään. Sujuva osaava kouluttaja. Tarttuu esitettyihin kysymyksiin. Erittäin pätevä.”
– ”Koulutuksessa käytiin kattavasti läpi esimerkkien kautta tilanteita, joissa työnantaja voi puuttua työntekijän epätoivottuun somekäytökseen. Toimenpiteitä tuotiin hyvin ilmi. Koulutus eteni hyvin ja kouluttajan asiantuntemus näkyi esimerkeissä. Somessa voi olla välillä vaikea toimia oikein. Koulutus antoi käsityksen siitä, mihin voi puuttua ja mihin ei.”
Katso myös: Esihenkilötyön rajat (3 h) 14.11.2023 – Etäkoulutus
OHJELMA
12.45 Tervetuloa linjoille, ilmoittautuminen ja yhteyksien tarkistus
13.00 Koulutus alkaa
Työntekijän lojaalisuus- eli lojaliteettivelvollisuus somekäytännöissä
– Työntekijän aseman ja työtehtävien vaikutus
– Salassapidettävien seikkojen paljastamisen kielto
– Muut kiellot, vai mieluummin suositukset?
– Mitä jos epätoivotusti somettava onkin työnantajan edustaja?
– Tai luottamushenkilö?
Miten työnantaja voi valvoa henkilöstönsä toimintaa somessa? Miten ei?
– Mistä somekanavasta on kyse?
– Töissä vai vapaalla? Ajankäytön ja -kohdan merkitys
– Julkiset ja suljetut ryhmät, keille mikäkin julkaisu näkyy? Mitä sitten?
– Entä jos somettaja on entinen työntekijä?
– Mistä sometetaan, missä yhteydessä ja mihin sävyyn?
Esimerkkejä epätoivotusta somekäytöksestä
– Esihenkilöihin kohdistuva epäasiallinen somekäytös
– Maalittaminen, mitä se on?
– Työnantajaorganisaation ja työyhteisön vahingoittaminen
– Työntekijän muita kuin työnantajaa vahingoittava sometus
Sairaus- ja muut poissaolot ja some
– Työsuojelunäkökulmia
– Paine osallistua työntekijöiden keskusteluihin myös vapailta?
– Mitä sairaana saa tehdä, mitä ei kannata?
– Tekaistusta poissaolon syystä kiinni jääminen?
Epätoivotun somettamisen ennaltaehkäisy
– Myönteinen palaute toivotusta somettamisesta
– Ohjeet, määräykset ja sopimukset: oikeudelliset taustat ja työkalut
– Miksi työpaikalla on hyvä olla someohjeet? Millainen on hyvä someohje?
– Miten nämä ohjeet kannattaa laatia?
– Kuinka someohjeet on syytä käydä läpi työyhteisössä?
Jo tapahtuneeseen puuttuminen
– Työnantajan selvittämismahdollisuudet ja -velvollisuudet
– Etenemisen vaiheet huhuista dokumentointiin ja keskusteluista kurinpidollisiin toimiin
– Toiminta kunnianloukkaus- ja muissa rikosepäilytilanteissa
– Milloin voi jopa antaa potkut?
Aikaa kysymyksille
14.30 Koulutus päättyy
Koulutuspaikka:
Etäkoulutus toteutetaan Zoom-verkkoalustalla. Lähetämme sähköpostiisi lisätietoa osallistumisinfossa ennen koulutusta.
Ajankohta:
torstai 23.11.2023 klo 13.00 – 14.30
Hinta:
227 euroa /hlö (+ alv 24 %).
– sisältää sähköisen koulutusmateriaalin.
Ryhmäetuhinta:
Samasta organisaatiosta kaksi tai useampia osallistujia: 197 euroa /hlö (+ alv 24 %)
Laskutus tapahtuu, kun koulutuksen toteutuminen varmistuu.
Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Jos osallistuminen peruutetaan myöhemmin kuin 8 päivää ennen koulutuksen alkua, veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.
Työntekijän epätoivottu somekäytös – mikä neuvoksi? (90 min)
227 euroa /hlö + alv
23.11.2023, Webinaari